Tips Banyakkan Susu Badan

5 Amalan Untuk Ibu Tambah Susu Badan

As salam...
Malam ni tetiba teringat time breastfeeding anak suatu masa dahulu. Rasa nak kongsi beberapa amalan dan cara-cara yang dinasihat kepada saya oleh kawan-kawan yang arif dan berpengalaman menyusukan anak lebih dari seorang =)

Waktu selepas bersalin, saya risau dan berdebar sangat, risau baby tak dapat rasa susu mommy ni. Terus la tertanya-tanya macam mana nak susu keluar cepat ni. Jadi, ni saya kongsikan nasihat2 yang memang mendatangkan hasil yang menggembirakan - susu banyak!

1) Minum Banyak Air - 3 liter dan lebih
Sudah tentu ibu perlu minum banyak untuk menghasilkan susu yang banyak. Disarankan minum 3 liter dan lebih untuk memudahkan penghasilan susu untuk bayi :)



2) Pemakanan bernutrisi & zat seimbang
Ini sudah tentu untuk mengeluarkan susu yang berkualiti untuk bayi. Jika risau tentang kualiti makanan, ibu boleh ambil suplemen tambahan.

3) Susukan bayi atau Pam Setiap 2 ke3 Jam
Bermula awal sejak berpantang lagi, susukan bayi setiap 2 jam, atau jika tidak, pam susu antara waktu setiap 2-3 jam. Amalan ini bagi menggalakkan penghasilan susu secara automatik, seperti konsep permintaan dan pengeluaran. Makin tinggi permintaan maka badan akan cuab mengeluarkan susu makin banyak =)

4) Jangan Biarkan Susu Sarat
Patut elakkan membiar susu penuh di payudara ibu ya! Rugi.  Sebab itu amalan no 3) di atas perlu sentiasa dibuat. Jika susu dibiarkan penuh, badan memahami yang pengeluaran susu tidak diperlukan sangat maka ini membawa kepada lama-kelamaan susu badan makin kurang pula.

5) Tandem Nursing/Pumping
Bagi yang sudah tahu, amalan tandem nursing/pumping ni biasanya dilakukan oleh orang yang ada anak kembar, atau 2 anak menyusu dalam satu masa, tapi kita juga boleh menggunakan style tandem ni. Caranya bila bayi menyusu pada belah kanan, kita pam pada belah kiri, dalam masa yang sama. Ini amalan untuk memaksimumkan penghasilan susu, dan juga dapat elakkan pembaziran susu kalau cuma bayi minum sebelah je :)

Tandem Style Nursing/Pumping

Sekian dulu perkongsian saya tentang cara tambah susu ni yer. Moga ini sedikit sebanyak memberi manfaat kepada anda juga ibu2 ya. Jika berminat untuk mencuba Set Penyusuan Shaklee sebagai suplemen tambahan boleh hubungi saya =)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mahu NILAI untuk wang anda setiap kali anda order?
**Jom daftar jadi Ahli, dapat diskaun hingga 30%
**Boleh jimat untuk penggunaan seisi keluarga
**Bolah jadi SIDE INCOME terutama bila kawan2 atau keluarga nak order!

Jangan malu2, hubungi saya SEGERA!
Call/SMS/Whatsapp/Telegram Mom Ikha 0193306849
FB: https://www.facebook.com/BijakVitaminShaklee
COD: Subang, Sunway, Damansara, Kelana Jaya, PJ

"JOM JANA PENDAPATAN 3-4-5 ANGKA SEBULAN, ONLINE BISNES, HANYA DAFTAR AHLI SHAKLEE & ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN & MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH AHLI. MODAL SERENDAH RM75 & PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN. JOM BERSAMA GROUP BERJAYA EKSLUSIF KAMI"

Diri Sihat, Keluarga Ceria, Hidup Berkualiti!

No comments:

Post a Comment

Sharing is loving & caring! ^__^ THANKS!

Diri sihat, keluarga ceria, hidup berkualiti.